Populära profilprodukter

16 oktober, 2018 Av Av admin

Att ta fram profilprodukter kan vara en viktig del i en mycket effektiv marknadsföringsstrategi. Om det bara sker med verksamhet, målgrupp och ett mål i åtanke, är det investering som kan löna sig rejält. Ett beslut man ställs inför är själva valet av produkt. Ska det vara en pikétröja, en kaffekopp eller en USB-sticka? Här ger vi exempel på ett antal profilprodukter som generellt anses ha ett högt användarvärde (även om det kan skilja sig något, beroende på målgruppen).

USB-sticka

I princip alla kan ha användning av en USB-sticka. Kanske är det dock inte en lämplig produkt att ta fram om en verksamhet riktar sig mot de äldsta generationerna. Även om många även där använder dem, finns det kanske andra produkter som fler har nytta av. I regel är det dock något som många sätter ett visst värde i – ett värde som kanske är högre än för nyckelringar eller kundvagnsmynt av plast. En USB-sticka med företagets logga kan användas under många år.

Pikétröjor

Pikétröjor är något som många bolag överväger när de ska ta fram profilprodukter. Det är något som nästan alla kan använda, och som kan innebära mycket effektiv marknadsföring. Om plagget är snyggt kommer mottagaren av produkten att vilja bära den. Utmaningen kan vara att göra ett tryck som är snyggt, men som inte heller ger en känsla av reklam.

Extrabatterier

Extrabatterier, eller powerbanks, är något annat som de allra flera kan ha god användning för. De är dessutom tacksamma att trycka sin logga på, på ett snyggt sätt. Här finns det också möjligheter att stärka sitt varumärke ytterligare. Kanske vill man förbättra sin miljöprofil och kan ge bort extrabatterier som drivs av solpaneler? Nackdelen är att dessa kan bli ganska dyra, även om de går att hitta för ungefär 40 kronor styck. Kanske passar dessa att ge bort vid lite större evenemang, eller när man firar jubileum eller liknande.

Väskor

En enkel väska kan vara nog så praktiskt att få. Om väskan dessutom ser bra ut kommer mottagaren av gåvan troligtvis att använda den en hel del. Således är detta en möjlighet till långvarig marknadsföring. Samtidigt kan dessa bli ganska dyra. De lite snyggare väskorna, åtminstone. Det går att hitta lite enklare väskor för billiga priser – men då är kanske mottagaren inte riktigt lika benägen att bära den ofta och mycket. Det kan vara värt att investera en del i sina profilprodukter.